Donnerstag, 21. Juli 2011

Iansã 60x80 € 80



In Yoruba mythology, Oya (Alternative spellings: Oiá, Iansã, Iansan), is the Undergoddess of the Niger River. Oya has been syncretized in Santería with the Catholic images of the Virgin of Candelaria

She is seen in aspects as the warrior-spirit of the wind, lightning, fertility, fire, and magic. She creates hurricanes and tornadoes, and guards the underworld.[1] She is the spirit of tornadoes (which are said to be her whirling skirts as she dances), lightning (the power of which she acquired from her husband, Shango), earthquakes, and any kind of destruction. Beyond destruction, Oya is the spirit of change, transition, and the chaos that often brings it about. Her association with the marketplace, and more specifically with the gates of cemeteries (as opposed to the entire underworld), reveals her in her aspect as facilitator of transition. Oyá, when danced, often has a horse tail. Her clothes have all the colors but black. She has a face expression of really big and open eyes, and she breathes and blows up her chins, and often screams.
Oya's close association with the passage from life into death also means she is one of the few Orishas which are worshiped alongside the Egun ancestors, whose cult is most often distinct from that of the Orishas. In the stories of the faith, she can transform herself into a water buffalo. One of her preferred offerings is the eggplant.

Na Mitologia Yoruba, o nome Oyá provém do rio de mesmo nome na Nigéria, onde seu culto é realizado, atualmente chamado de rio Níger. É uma divindade das águas como Oxum e Iemanjá, mas também é relacionada ao elemento ar, sendo uma das divindades que controla os ventos. Costuma ser reverenciada antes de Xangô, como o vento personificado que precede a tempestade que é uma das representações do Orixá do Fogo. Assim como a Orixá Obá, Oyá também está relacionada ao culto dos mortos, onde recebeu de Xangô a incumbência de guiá-los a um dos nove céus de acordo com suas ações, para assumir tal cargo recebeu do feiticeiro Oxóssi uma espécie de erukê especial chamado de Eruexim com o qual estaria protegida dos Eguns. O nome Iansã trata-se de um título que Oyá recebeu de Xangô que faz referência ao entardecer, Iansã=A mãe do céu rosado ou A mãe do entardecer. Era como ele a chamava pois dizia que ela era radiante como o entardecer.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen