Montag, 26. Juli 2010

Xango - acrilico 20 X 80 cm

Xangô é o rei das pedreiras, Senhor dos coriscos e do trovão, Pai de justiça e o Orixá da política. Guerreiro, bravo e conquistador, Xangô também é conhecido como o Orixá mais vaidoso, entre os deuses masculinos africanos. É monarca por natureza e chamado pelo termo Oba, que significa rei. E é o Orixá que reina em Oyó, na Nigéria, antiga capital política daquele país.

No dia a dia encontramos Xangô nos fóruns, delegacias, ministérios políticos. Encontramos Xangô nas lideranças de sindicatos, associações, movimentos políticos, nos partidos políticos, nas campanhas políticas, enfim, em tudo que gera habilidade no trato das relações humanas ou nos governos, de um modo geral.

Xangô é a ideologia, a decisão, a vontade, a iniciativa. Xangô é a rigidez, a organização, o trabalho, a discussão pela melhora, o progresso cultural e social, a voz do povo, o levante, a vontade de vencer.

In the Yorùbá religion, Sàngó ( also spelled, Sango or Shango, often known as Xangô or Changó in Latin America and the Caribbean, and also known as Jakuta[1]) is perhaps one of the most popular Orisha; also known as the god of fire, lightning and thunder. Shango is historically a royal ancestor of the Yoruba as he was the third king of the Oyo Kingdom prior to his posthumous deification. In the Lukumí (Olokun mi = "my dear one") religion of the Caribbean, Shango is considered the center point of the religion as he represents the Oyo people of West Africa, the symbolic ancestors of the adherents of the faith. All the major initiation ceremonies (as performed in Cuba, Puerto Rico and Venezuela for the last few hundred years) are based on the traditional Shango ceremony of Ancient Oyo. This ceremony survived the Middle Passage and is considered to be the most complete to have arrived on Western shores. This variation of the Yoruba initiation ceremony became the basis of all Orisha initiations in the West

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